Hvis jeg siger en helt almindelig dansk fisker, så tænker du nok på en ældre mand, måske med provinsiel accent, strik, waders, fuldskæg, et fangstnet over skulderen og måske en ørering i den ene øre som hyldest til sagn og historier om søens folk. 

Faktum er at det billede og den full on stereotypiske generalisering ikke er langt fra virkeligheden den dag idag, og det vil ofte være det antræk du ser en helt almindelig dansk fisker iklæde sig på en almindelig arbejdsdag. Så at de danske fiskere skulle finde vejen til internationale modeuger, kommer måske en kende bag på de fleste, det gjorde det i al fald på Fiskerikajen i Rungsted.  

En helt almindelig dag på Fiskerikajen..  

Fiskerikajen har leveret friske hav-specialiteter til danskerne fra deres butik i Rungsted siden 1999, og de senere år også kredset om de kræsne københavnere når de har langet fisk over disken i det mondæne Torvehallerne i indre by. Et sted kendt og berygtet for kvalitet, udvalg og priser henvendt til den hurtige kundekreds. 

Fiskerikajen er grundlagt af kokke og fiskere, alle med samme passion for fisk og gastronomi, hvorfor det ikke var branding og markedsføring der var i højsædet da firmaet blev etableret. Men et logo skulle den nyetablerede Fiskerikajen dog have, så en dag greb en af de tre stiftere Kim Christensen en fukssvans og udformede en fisk i træ, som han malede grøn, (farven var vist også et rent tilfælde) fisken blev hængt op over indgangen til butikken, og et logo var født. Da de to andre stiftere Simon og Jesper senere trådte ind over dørtærsklen og så fisken for første gang, var de mildest talt ikke begejstret, de var rent ud sagt i harme over hvor grim de mente fisken var. Med årene lærte de alle at holde af den grønne fisk, og som moden udviklede sig og den grafiske stil blev moderne, indså de at Kim Christensen fra start måske havde haft fat i den lange ende. Den grønne træ fisk over dørens indgang, spredte sig til logo for Fiskerikajen på emballage, hjemmesiden og blev et kendt symbol på Fiskerikajens respektive kvalitet. 

Telefonen ringer.. 

Marts 2019 ringer telefonen hos Fiskerikajen, en af stifternes kæreste tager telefonen, og hverken hun eller nogle af stifterne var forberedt på hvad der blev sagt i den anden ende af røret. “Jeg ringer på vegne af Junya Watanabe, Jeg er hans assistent”, kæresten bliver bleg i hovedet og fuld af forvirring, da det ikke er de opkald hun normalt besvarer hos Fiskerikajen.
Kæresten der har kendskab til modebranchen bremser fuldstændig op og er mundlam, hun forklarer stifteren at der er tale om en designer fra en af verdens største modehuse nemlig Commes Des Garcons, hvorefter stifteren også lige må trække vejret en ekstra gang. Junya Watanabe havde af uransagelige veje set Fiskerikajens logo, den omstridte grønne træ-fisk og var blevet betaget, han ville trykke det på jakker, muleposer og T-shirts, og have det i sin kollektion til Paris modeuge for mænd i juni 2019. Efter at Fiskerikajen fik fastslået at opkaldet absolut var reel nok, gav de graciøst Junya Watanabe lov til at hylde deres fisk, samtidigt med at de skålede for den og dens uransagelige veje. 

“What happens in Paris” ..

I Juni 2019 var det så tid, den engang så forhadte grønne træ fisk blev placeret på luksuriøse materialer og hyldet af verdens mode elite der alle klappede i takt da den spankulerede ned ad catwalken til menswear modeugen i Paris. 

Selvom Commes Des Garcons nok ikke bliver fremtidens uniform i Fiskerikajen er dette et klokkeklart tegn på at inspiration og kreativitet skabes på tværs af grænser, folk og brancher. 

Om dette er de spæde spadestik imod fisker-lookets indtog som nyeste mode og vi alle derved skal til at finde den enlige ørering frem igen, ved vi ikke endnu. Men et enkelt bifald til ejerne af Fiskerikajen og den grønne træ-fisk er på sin plads, og vel undt, for vi om nogen nyder at se danskere overraske internationalt og vi elsker en god “grim ælling historie”, selvom livet som grøn træ fisk pt. ikke lyder helt ringe.